Melodei tje

Een muzikale storytelling om jonge kinderen kennis te laten maken met muziek. 

Projectomschrijving

Het verhaal 'Melodeitje' laat jonge kinderen (groep 1-2) kennis maken met één van de basiselementen van muziek; de melodie. Het verhaal wordt voorgelezen en ondersteund met live muziek (handpan). Kinderen leren spelenderwijs hoe een melodie tot stand komt. Melodie kan lange en korte tonen bevatten, hoog en laag klinken en droevig of vrolijk.

Naast het verhaal en de muziek zijn er korte opdrachten die vooraf of tijdens het project uitgevoerd kunnen worden.

Voor groep 3-4 is er een uitbreiding naar taalopdrachten en liedjes.

Het project kan het gehele schooljaar aangeboden worden. In de aanloop naar pasen kan het project aanvullende kunstopdrachten bevatten.

Leerdoelen muziek groep 1-2

Beleven - zingen - luisteren- muziek maken.

Vakspecifieke doelen: Leerlingen ervaren verschillende soorten muziek, zang en instrumenten. Hun fantasie wordt geprikkeld. Leerlingen ervaren gevoelens bij muziek.

Leerdoelen muziek groep 3-4

Voelen -kijken -luisteren-denken en doen.

Leerlingen ervaren verschillende soorten muziek, zang en instrumenten en kunnen deze bewust beleven.

Hun fantasie wordt geprikkeld. Leerlingen ervaren gevoelens bij muziek.

Het elementen ritme en taal worden als eenheid ervaren.


Lespakket A

  • Storyteller / muzikant in de klas
  • Lied 'Melodeitje'
  • Werkblad ei kleuren

Lespakket B

  • Storyteller / muzikant in de klas
  • Lied 'Melodeitje'
  • Werkblad ei kleuren
  • Rijmopdracht 'ei-ij'

Lespakket C

  • Verhaal
  • Online muziekverhaal en opdrachten