Deze winter heb ik een muzikaal sprookje geschreven getiteld 'Melodeitje'. Het schrijfproces was een bijzondere ervaring. De aanleiding was dat ik een boekje vond uit mijn jeugd wat mij als kind enorm fascineerde aangezien het over muziek ging. Ik ging op zoek naar verhaaltjes voor kleuters met muziek als onderwerp en ontdekte dat er best wel een beperkt aanbod is. En dan bedoel ik eigenlijk beperkt in educatieve zin.
Ik schreef Melodeitje naar aanleiding van het jonge nieuwsgierige kind wat ik zelf ooit was. Muziek is een taal die kinderen al vroeg verstaan nog voordat ze kunnen lezen. Het sprookje laat kinderen fantaseren over muziek waarna het zelf muziek maken een kleinere stap is.
Tijdens het schrijven van het sprookje ontstond als vanzelf de muziek; het liedje Melodeitje. Dit vormde het vertrekpunt voor het Werkboek voor het primair onderwijs. Ik bedacht opdrachten voor kinderen om met zelfgemaakte instrumenten met het verhaal mee te kunnen spelen. Of met een invulopdracht 'ei' of 'ij' het taalgevoel te stimuleren.
Om met muziek in de klas aan de slag te gaan zijn er verschillende video's voor leerkrachten toegevoegd. Zo is er een speciale orkestversie om in de klas mee te spelen. Zingen is voor jonge kinderen de eerste kennismaking met muziek. Een karaoke track van de titelsong kan goed werken om een voorstelling te maken van Melodeitje.
En eieren vormen het beste ingrediënt voor de klassenbaksels; eenvoudige bakrecepten voor kids in de aanloop naar Pasen. En wat dacht je van een ei knutselen van papier mache? Of zelf muziekinstrument maken die je weer gebruikt tijdens de voorstelling. Het werkboek staat vol met leuke doe-opdrachten die het project Melodeitje in de aanloop naar Pasen geschikt maakt.
Het verhaal is gratis te dowloaden en het Werkboek is vanaf de website bestellen.